Bont voor Dieren

HET WERK VAN ROORDA EN BONT VOOR DIEREN

Roorda en Bont voor Dieren introduceerden de afgelopen drie jaar de overkoepelende campagne ‘Stop de martelmode’. Het woord Martelmode werd in 2016 door Roorda bedacht en diverse campagnes werden onder deze nieuwe naam ontwikkeld.

Waar hield de liefde op?

In december 2016 maakte Roorda de korte indrukwekkende voorlichtingsspot ‘Waar hield de liefde op’, met beelden die zowel hartverwarmend als hartverscheurend zijn. Geen gruwelijke beelden, maar een film met wrange nasmaak die de ongemakkelijke waarheid achter bont blootlegt.

Doel van de campagne
Van jongs af aan knuffelen, aaien, en verzorgen we dieren. In de film confronteren we de kijker met de vraag ‘Waar hield de liefde op?’. Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken? Met deze campagne wilden wij zo veel mogelijk jongeren bereiken die op het punt staan een jas met bontkraag aan te schaffen of al één dragen en hen zo bewust te maken over het leed achter de bontkraag.

De film is tevens op nationale televisie uitgezonden dankzij crowdfunding onder de donateurs van Bont voor Dieren. De spot heeft 2.161.632 mensen bereikt, waarvan meer dan een miljoen mensen in de doelgroep 25-59 jaar.

Pre-roll

Er werd een online commercial gericht op modeshoppers, met de pre-roll werden zij op een verrassende manier aangesproken. De pre-roll had twee boodschappen. In de eerste plaats wordt op een relevante manier verteld dat er modemerken zijn die nog steeds bont gebruiken, maar ook veel modehuizen die dat inmiddels niet meer doen. Er zijn dus veel alternatieven te vinden. Daarnaast legt de commercial uit wat de belangrijkste bezigheid van Bont voor Dieren is. Namelijk het lobbyen tegen bont bij de grote modehuizen, om het aanbod te verkleinen.

Marktplaats

Marktplaats is een platform dat een uitgelezen kans biedt om jongeren te confronteren met het leed achter de bontkraag. Er werden meerdere advertenties van tweedehands merkjassen met een echte bontkraag te koop aangeboden voor een fractie van de verkoopprijs in de winkel. In de bijgaande informatie bij de advertentie gaven we aan dat de bontkragen van echt bont gemaakt waren. Ter illustratie zetten we er vijf foto’s onder om een goed beeld te krijgen van de jas. En de geïnteresseerde jongeren kregen waar voor hun geld!

Advertentie NRC

In het NRC werd een paginagrote advertentie geplaatst. De advertenties waren de aftrap voor een campagne gericht tegen China als laatste grote afnemer van zeehondenbont. Sinds haar oprichting strijdt Bont voor Dieren tegen de zeehondenjacht in Canada. Videobeelden van de gruwelijkheden, jarenlang campagne voeren, demonstraties bij ambassades en lobbyen bij parlementen hebben hun vruchten afgeworpen. Vijfendertig landen stopten met de handel in zeehondenproducten. In het westen is Bont voor Dieren al een eind gekomen met bewustwording en dierenwelzijn; van fokverboden tot dierenwelzijnsregels en bontvrijlijsten. Maar Bont voor Dieren gaat verder en wil ook in China het zaadje planten voor eenzelfde beweging, met als doel een importverbod op zeehondenbont.

Joeri Jansen (Creative Director Roorda Reclamebureau): “Met deze advertenties zetten we de kritische NRC lezers even op het verkeerde been. Advertenties voor Bont verwacht je niet in een serieuze krant. Vervolgens trekken we de verontwaardigde lezer over de streep met de oproep deze Martelmode te stoppen door Bont van Dieren te steunen. Dat kan al vanaf €1,-. Een schril contrast met de prijs van de bontjas die nog eens onderstreept hoeveel er wordt verdiend met het doodknuppelen van zeehondenpups.”

Stop de Schaamkragen

Onder de campagne Stop de Martelmode zijn we een nieuwe campagne gestart: Stop de Schaamkragen. Deze nieuwe term voor bontkraag moet er voor zorgen dat mensen zich gaan schamen een bontkraag te gaan dragen.