Bont voor Dieren

Drie Chinese topdesigners hebben verklaard bontvrij te gaan tijdens ACTAsia’s Fur-Free Fashion Forum en Gala in Shanghai.

Grace Chen, Mary Ma en Michael Wong hebben allen de Bontvrijverklaring ondertekend en staan nu op de Fur Free Retailer lijst (FFR). Zij sluiten zich aan bij bijna veertig Chinese kledingbedrijven en modeontwerpers die al vermeld worden op FFR. Het totale aantal bedrijven dat op de wereldwijde lijst staat is momenteel 886. Nu het aantal Chinese bontvrije bedrijven sterk toeneemt is de website van Fur Free Retailer ook in het Chinees beschikbaar met daarop nieuws en updates.

Grace Chen, die Oprah Winfrey en China’s first lady Peng Liyuan tot haar klanten rekent, zegt: “Voor modeontwerpers zijn er tal van kwalitatief hoogwaardige alternatieven voor het gebruik van bont beschikbaar. In China gebruiken we mode als een communicatiemiddel. Hierdoor kunnen we een bontvrije lifestyle promoten. Gebruik je hart en wees bontvrij.”

Acteur en eigenaar van zijn eigen modehuis, Michael Wong zegt: “Wij zijn er trots op bekend te kunnen maken dat vanaf dit jaar onze collecties bontvrij zijn. Echt bont wordt verkregen door uitbuiting van dieren en veroorzaakt veel milieuvervuiling. Dit is overbodig, imitatiebont is duurzaam en mooi.

Jerri Ng, redacteur van het modeblad InStyle China, maakte tijdens het event in Shanghai bekend dat het blad het eerste Chinese bontvrije tijdschrift zal zijn.

ACTAsia, een internationale partnerorganisatie van Bont voor Dieren geeft, met hulp van Bont voor Dieren, al meer dan tien jaar voorlichting aan Chinese consumenten en de Chinese kledingindustrie. De afgelopen jaren is er een kantelpunt bereikt. Ook in China wordt bontvrije kleding steeds populairder en komen er meer protesten tegen het gebruik van bont.

Directeur ACTAsia, Pei Su, zegt: “We zijn er erg trots op dat verschillende grote namen uit de Chinese modewereld zich hebben aangesloten hebben bij ons en zich uitspreken tegen bont. Duurzaamheid, verantwoord, bontvrij. Deze woorden worden een vereiste voor modehuizen met zelfrespect en respect voor hun klanten.”