Bont voor Dieren

EN WORDT LID VAN HET INTERNATIONALE FUR FREE RETAILER PROGRAMMA

Milaan, 22 mei 2019 – Vandaag heeft de Prada Group aangekondigd dat ze geen bont meer zal gebruiken voor haar ontwerpen en andere producten. Het nieuwe beleid gaat in vanaf de SS2020 damescollecties. De huidige collectie wordt nog wel verkocht tot de voorraad op is. Dit maakt Prada Group bekend samen met de Fur Free Alliance (FFA), een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties uit meer dan 40 landen, waarvan Bont voor Dieren de Nederlandse vertegenwoordiger is. Hier ging een positieve dialoog aan vooraf tussen de Prada Group en de FFA-leden, LAV en The Humane Society of the United States.

De Prada Group zet zich in voor innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons bontvrije beleid – dat wij zijn gaan voeren na een positieve dialoog met de Fur Free Alliance, in het bijzonder met LAV en de Humane Society of the United States – is een verlengstuk van die betrokkenheid,” zegt Miuccia Prada. “Door te focussen op innovatieve materialen, kan het bedrijf de creatieve grenzen van het ontwerpen verleggen en tegelijkertijd aan de vraag naar ethisch verantwoorde producten voldoen.

Wij prijzen de Prada Group voor het feit dat ze stoppen met het gebruik van bont“, zegt Joh Vinding, voorzitter van de Fur Free Alliance. “De Prada Group sluit zich met haar verschillende merken aan bij de groeiende lijst van bontvrije merken die inspelen op de veranderende houding van de consument ten opzichte van dieren.

Brigit Oele, programmamanager bij Fur Free Alliance: “De Prada Group besloot al snel om te stoppen met bont toen ze, iets meer dan een jaar geleden, het gesprek met ons aangingen. Het Fur Free Retailer Programma omvat 1.000 kledingwinkels, -merken en modehuizen. Hieruit blijkt dat deze wereldwijde beweging snel aan kracht wint. Het is zeer onwaarschijnlijk dat bont ooit zal terugkeren als een aanvaardbare trend. Dit is een geweldige dag voor dieren!

Natalie Wanga, directeur Bont voor Dieren en vice-voorzitter Fur Free Alliance: “We zijn verheugd met de aankondiging van de Prada Group. Hiermee is bewezen dat samenwerking en open dialoog tussen ngo’s en het bedrijfsleven tot constructieve en innovatieve resultaten leidt. Als een van grootste en toonaangevende modehuizen geeft de Prada Group een krachtig signaal naar de rest van mode-industrie: bont is altijd dieronvriendelijk, schadelijk voor het milieu en brengt zelfs gezondheidsrisico’s mee voor de drager. Dit past binnen het concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de huidige en komende generaties.”


Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.