16 december 2025 – Het prachtige nieuws in de strijd tegen de bontindustrie blijft maar komen. Een van ’s werelds grootste uitgevers van modetijdschriften, Hearst Magazines, heeft aangekondigd dat het geen dierlijk bont meer zal promoten in zijn tijdschriften. Daarmee voegt Hearst zich bij een snelgroeiende lijst van modemerken en designers die afstand nemen van een industrie die gepaard gaat met ernstig dierenleed.
Reeks van successen
Met deze beslissing wordt opnieuw een belangrijke stap gezet richting een bontvrije wereld. Hearst Magazines heeft laten weten dat dierlijk bont voortaan niet meer zal worden getoond in zowel de redactionele inhoud als de advertenties van zijn tijdschriften. Het besluit is een volgende stap in een reeks van recente overwinningen voor dieren in de bontindustrie: begin december ging Polen over tot een verbod op de bontfokkerij en kondigde New York Fashion Week aan dat bont vanaf 2026 niet langer wordt toegestaan op de officiële catwalks.
Hearst Magazines: een grote uitgever van modebladen
Hearst Magazines geeft wereldwijd een groot aantal invloedrijke tijdschriften uit die veel mensen zullen kennen. Het mediabedrijf heeft een portfolio van meer dan 25 merken in de Verenigde Staten, 175 websites en ruim 200 tijdschriftedities wereldwijd, waaronder Harper’s Bazaar, ELLE, Cosmopolitan, Town & Country, Esquire en Seventeen. Deze bladen spelen een belangrijke rol in het bepalen van modetrends en schoonheidsidealen. Door dierlijk bont uit de bladen te weren, wordt heel duidelijk gemaakt dat ook de modewereld afstand neemt van een wrede en onnodige industrie. In een verklaring stelt Hearst: “In onze gehele portefeuille van wereldwijd volledig in ons bezit zijnde merken verbiedt Hearst Magazines de promotie van dierlijk bont in redactionele inhoud en advertenties. Onze richtlijnen kennen enkele vastgestelde uitzonderingen en zijn van toepassing op alle nieuwe activiteiten en toekomstige content.” Hearst Magazines is overigens niet de eerste uitgever die dit nieuwe beleid invoert: twee maanden geleden ging Condé Nast, de uitgever van het tijdschrift Vogue, ook al over op een bontvrij beleid.
Actievoeren
Aan het besluit ging een vijfdaagse campagne vooraf. De Coalition to Abolish the Fur Trade (CAFT) voerde actie in de lobby van de Hearst Tower in New York. Volgens CAFT en andere betrokken organisaties heeft deze publieke druk bijgedragen aan de beleidswijziging.
Bont voor Dieren is zeer verheugd over het besluit.
“Ook magazines hebben invloed op hoe we kijken naar mode en luxe. Door geen bont meer te vertonen, maken tijdschriften duidelijk dat mode en dierenleed niet samengaan. Hearst laat zien dat ook mediabedrijven het goede voorbeeld kunnen geven,” aldus Sandra Schoenmakers, directeur van Bont voor Dieren.