Ga naar de inhoud

Nieuwe campagne: waar hield de liefde op?

Bont voor Dieren lanceert een korte indrukwekkende film, met beelden die zowel hartverwarmend als hartverscheurend zijn. Geen gruwelijke beelden deze keer, maar een film met wrange nasmaak die de ongemakkelijke waarheid achter bont blootlegt. Het filmconcept werd bedacht door reclamebureau Roorda en de film gemaakt door The Boardroom, beide organisaties deden dit geheel belangeloos met hulp van vrijwilligers. Deze samenwerking is onbetaalbaar voor Bont voor Dieren, en we zijn zo trots als een pauw op het ontroerende eindresultaat!

Roorda Reclamebureau baseerde het concept voor de korte film op het feit dat elk mens van nature van dieren houdt. Van baby af willen we dieren knuffelen, aaien, vasthouden en verzorgen. In de film confronteren we de kijker met de vraag ‘waar hield de liefde op?’. Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken?

Meer dan de helft van de Nederlandse bontdragers weet niet of het bont dat hij of zij draagt van fokkerijen of wilde dieren uit de natuur komt. Tevens weet meer dan de helft van deze bontdragers niet welk dier er aan de jas hangt. De jongere generatie heeft elke dag te maken met een stroom aan informatie via social media, tv en radio. Het wordt steeds moeilijker om deze generatie echt te bereiken en bovendien te raken zodat zij daadwerkelijk hun (koop)gedrag aanpassen.

The Boardroom werkte samen met Roorda een concept uit met behulp van enthousiaste volgers die hun kinderen lieten filmen met huisdieren. De jonge regisseur, Joren Molter, is een groot talent met relatief veel ervaring en werkt met een professioneel en toegewijd team. Dat zie je terug in deze film die niet makkelijk is; filmen met kinderen en dieren, en dan een goed idee overeind houden. Wat ons betreft is dat 100% gelukt!

Als kind bouw je een liefdevolle band op met je huisdier, en een paar jaar later zie je dat jongeren een jas aanschaffen met bontkraag gemaakt van wasbeerhond of een sleutelhanger van konijnenvacht. Het houdt ons dagelijks bezig hoe we dit inconsequente gedrag kunnen veranderen.

Ondanks dat er veel merken bontvrij zijn gegaan na intensief overleg met Bont voor Dieren, zien we nog altijd veel winkels die items met bont in hun assortiment aanbieden; mutsen met bontpluim, winterjassen met bontkragen, kleedjes van bont en zelfs sleutelhangers van konijnenbont. En het zijn vooral de jongeren die deze items nu weer zijn gaan kopen en dragen.

De film zal eerst online en via regionale zenders worden ingezet. De film zal ook in andere landen ingezet worden door leden van de Fur Free Alliance. Help mee ons de film verder te verspreiden.

Delen via:
blijf op de hoogte van het nieuws over en de campagnes tegen de bontindustrie

Kom in actie voor alle dieren die het slachtoffer zijn van de bontindustrie

0

dieren wereldwijd hebben jouw hulp nodig

HEB JE VRAGEN OVER DONEREN?

Is er iets niet duidelijk of wil je meer informatie? We zijn zowel via e-mail als telefonisch bereikbaar

Bekijk ook eens

23 september 2025 - Als de boodschap nou nog niet duidelijk is?! In meerdere steden wereldwijd protesteerden we samen met leden van de Fur Free Alliance voor de deuren van
18-9-2025 - Bont iets van het verleden? Guess again. Recente undercoverbeelden uit Finland laten zien hoe vossen en wasbeerhonden worden gehouden voor de 'iconische' parka van outdoormerk Woolrich. Het merk
16 september 2025 - De Deense politie heeft het onderzoek naar ernstige misstanden in nertsenfokkerijen, waarover wij eerder berichtten, gesloten. Bepaald is dat er voorlopig geen vervolging komt van de