Bont voor Dieren

22 augustus 2019 – Bont voor Dieren lanceert vandaag een aangrijpende spot tegen de Namibische zeehondenjacht voor haar campagne ‘Stop de knuppels in Namibië’. De dierenbeschermingsorganisatie krijgt hierbij steun van cabaretier Ruben van der Meer, actrice Miryanna van Reeden, zangeres Jennifer Ewbank, dj Joost van Bellen en lifestylecoach Mark Schadenberg. Zij roepen iedereen op de petitie tegen de jacht te versturen aan de verantwoordelijke minister in Namibië. 

De spot vraagt aandacht voor de 86.000 Kaapse pelsrobben die jaarlijks tussen juli en december mogen worden doodgeknuppeld voor hun vacht. Het gaat om 80.000 pups en 6000 volwassen dieren. Ruben van der Meer over de jacht in Namibië: “Bont staat voor mij gelijk aan onnodig dierenleed en daarom ben ik ertegen. Je hebt geen bont nodig om te overleven, want er zijn genoeg alternatieven. Ik hoop dat de jacht snel verleden tijd is”.  

Protest 

De petitie bestaat uit een protestmail met de oproep de jacht direct te stoppen. Ook door buitenlandse collega-organisaties wordt de spot verspreidt, waardoor de petitie wereldwijd getekend gaat worden. Alle verstuurde petities komen binnen op het e-mailadres van Bernhardt Esau, de Namibische minister van Visserij. Bont voor Dieren wil dat de minister reageert op de vele protesten en dat de vergunning om de dieren te doden en het bont te exporteren wordt ingetrokken. Hoewel al ruim 35 landen een importverbod hebben, blijft de vacht van de dieren interessant voor landen als China en Rusland.  

Bont gaat altijd gepaard met dierenleed 

De Namibische zeehondenjacht is veel minder bekend dan de jacht in Canada. Beelden van witte zeehondenpups te midden van bebloed ijs kent vrijwel iedereen, maar de jacht in Namibië is nog veel groter. De robben, van meestal nog geen jaar oud, worden op de vroege ochtend bijeengedreven op de stranden in Namibië. Ze kunnen geen kant op en worden vervolgens doodgeknuppeld. Voordat de toeristen de stranden kunnen betreden, zijn alle sporen van de jacht weer gewist.  

De campagne ‘Stop de knuppels in Namibië‘ wordt mede mogelijk gemaakt door de grote inzet van Roorda Reclamebureau en Marc Deurloo.