Bont voor Dieren

December 2020 – De dag voor pakjesavond heeft Bont voor Dieren in totaal 2000 ansichtkaarten overhandigd aan Airforce. Dit gebeurde exact een week na Fur Free Friday, de dag waarop het Nederlandse modemerk vanuit heel het land werd opgeroepen volledig bontvrij te gaan. Het mooiste nieuws? Airforce zegt toe geen gebruik van bont op het programma te hebben de aankomende jaren!

Vlak voor de overhandiging lieten we live in Zandvoort op onze social mediakanalen weten dat we de kaarten gingen overhandigen. Airforce wist niet dat we eraan zouden komen. Het was daarom een gok of zij ons wilden ontvangen. Gelukkig werd de deur voor ons geopend en werd de zak met kaarten in ontvangst genomen. Vervolgens werden we binnen uitgenodigd om toelichting te geven over onze actie.

In gesprek met Airforce
Het was een goed gesprek van vijftien minuten waarbij de medewerkers van het merk uitlegden zoveel mogelijk rekening te houden met de wens van de consument. Volgens het merk is bont niet meer in trek – onder andere door het dierenleed – en proberen ze ook op het gebied van duurzame producten groener te worden. De aankomende jaren staat bont niet op het programma en dat is heel goed nieuws. Een bontvrijverklaring wordt echter niet getekend vanwege de commerciële instelling van het merk. Mocht het zo zijn dat de vraag naar bont of een ander dierlijk product toeneemt, dan willen zij daar weloverwogen een keus in kunnen maken. Er is besproken dat in zulke gevallen Bont voor Dieren geraadpleegd wordt voor advies.

Het modemerk maakt al jaren gebruik van bontkragen van wasbeerhonden uit China. Dit jaar hebben zij echter de stap gezet om geen jassen met bontkragen meer aan te bieden op hun eigen website. Een stap in de goede richting, maar retailers kunnen nieuwe winterjassen met bontkragen nog wel bestellen en verkopen. Daarom bedacht Bont voor Dieren in samenwerking met Roorda Reclamebureau de doeltreffende ‘We zijn er bijna, maar nog niet helemaal’ campagne.

De actie
Iedereen kon digitaal een ansichtkaart versturen naar het merk en deze vervolgens delen op social media. Door Airforce overal in te taggen, kregen zij een aantal dagen continu de vraag nu eindelijk helemaal met bont te stoppen. Het was mogelijk om een persoonlijk bericht voor het merk achter te laten. Een aantal van deze quotes was zo mooi dat we hebben besloten ze af te drukken en te tonen op borden tijdens het overhandigen van de kaarten Airforce.

Campagneleider Moranni te Winkel: “Het is overduidelijk dat de consument klaar is met dit immense dierenleed. Als modemerken echt luisteren naar de wensen van de maatschappij, dan stoppen ze allemaal per direct met bont. Airforce profileert zichzelf sinds dit jaar als ‘sustainable’ merk. Daar past bont absoluut niet bij. Ook niet als het in de toekomst weer populair wordt. Laat de stemmen van deze 2000 mensen en alle andere mensen die tegen bont zijn doorslaggevend zijn om het nooit meer terug te halen in collecties. Niet om ons blij te maken, maar voor een echte sustainable toekomst.”

Het kaartje dat mensen konden ondertekenen:

Voor deze laatste Airforce actie bedanken we iedereen die een kaartje heeft verstuurd. Dank aan Dorien Rose, Laviederosh, Bas Kosters, DJ Wannabe a Star, Iris Hesseling en Gabrielle Koster voor hun deelname aan het filmpje en het verspreiden van de actie. Als laatste geven wij Roorda Reclamebureau digitaal een staande ovatie voor alle creativiteit en hulp bij onze Airforce campagnes. De acties hebben onze doelgroep bereikt en uiteindelijk het doel waar we naar streefden: Airforce dat geen jassen met bont meer produceert!

Een overzicht van acht jaar actievoeren om Airforce bontvrij te krijgen

  • 2012: Op verschillende locaties in Nederland werden posters verspreid waarop een vermiste wasbeerhond was afgebeeld. Deze campagne richtte zich tegen Nederlandse merken die bontkragen verkopen van wasbeerhond, waaronder Airforce.
  • 2014: Bont voor Dieren lanceerde een voorlichtingsfilm over wasbeerhondenbont waaraan diverse bekende Nederlanders en ontwerpers hebben meegewerkt. Onder andere acteur Benja Bruijning en de ontwerpers Hans Ubbink en Bas Kosters spraken zich uit tegen het dragen van bont.
  • 2015: Bont voor Dieren startte de campagne “Stop de martelmode”, omdat kledingmerken nog steeds bijdragen aan onnodig dierenleed. Ook Airforce weigert in 2015 nog steeds bont uit hun collecties te verbannen. Op 500 scholen door Nederland werden posters verspreid met daarop het ware gezicht van Airforce. Daarnaast werd Airforce dit jaar op de Te Bont Lijst geplaatst.
  • 2016: Onderzoek van Bont voor Dieren en Kassa wees uit dat bontkragen aan kinderjassen gifstoffen bevatten. Deze gifstoffen werden onder andere in twee kinderjassen van Airforce aangetroffen.
  • 2017: Dit jaar vond de Marktplaatsactie plaats. Jassen, van onder andere Airforce, werden tweedehands aangeboden voor een fractie van de normale verkoopprijs. Op de foto’s werd niet alleen de jas getoond, maar ook afbeeldingen van het gruwelijke leed achter de bontkraag met de mededeling “stop de martelmode”.
    Ook de campagne “Stop de schaamkragen” startte dit jaar. Door heel Nederland, België en Zuid Afrika werden posters opgehangen waarop onder andere jassen van Airforce stonden afgebeeld.
    Ten slotte won Bont voor Dieren dit jaar de rechtszaak tegen Airforce waarbij het merk werd gesommeerd om binnen vier maanden de labels op haar jassen aan te passen. Het kledingmerk kon niet garanderen dat het bont dat in de kragen zit op diervriendelijke wijze is verkregen en de diersoort werd ook niet correct vermeld op het label.
  • 2018: Na het rapport over de aanwezigheid van giftige stoffen in bontkragen, weerde Airforce bont in haar kinderjassen. Bont voor Dieren riep Airforce op helemaal bontvrij te gaan.
  • 2019: Nadat bekend werd dat Airforce twee keer genomineerd was voor de titel ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’ kwam Bont voor Dieren direct in actie. Met hulp van supporters werden meer dan 1500 protestmails gestuurd naar de Ondernemingsverkiezing van Noord-Holland (OVNH). Airforce viel hierdoor niet in de prijzen.
  • 2020: Dit jaar werd bekend dat Airforce geen jassen met bontkragen meer aanbiedt op haar website. Die jassen zijn door retailers nog wel te bestellen. Bont voor Dieren startte een campagne “Airforce: je bent er bijna” om Airforce het laatste zetje te geven geheel bontvrij te gaan. Met de hulp van supporters en influencers werden uiteindelijk duizenden ansichtkaarten afgeleverd bij het hoofdkantoor in Zandvoort. In een reactie liet Airforce weten bont niet meer op het programma te hebben voor komende collecties.