In december 2016 lanceerden wij de korte indrukwekkende voorlichtingsspot ‘Waar hield de liefde op’, met beelden die zowel hartverwarmend als hartverscheurend zijn. Geen gruwelijke beelden deze keer, maar een film met wrange nasmaak die de ongemakkelijke waarheid achter bont blootlegt.
Doel van de campagne
Van jongs af aan knuffelen, aaien, en verzorgen we dieren. In de film confronteren we de kijker met de vraag ‘Waar hield de liefde op?’. Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken? Met deze campagne wilden wij zo veel mogelijk jongeren bereiken die op het punt staan een jas met bontkraag aan te schaffen of al één dragen en hen zo bewust te maken over het leed achter de bontkraag.
Onderzoek bontdragers
Meer dan de helft van de Nederlandse bontdragers weet niet of het bont dat hij of zij draagt van fokkerijen of wilde dieren uit de natuur komt. Tevens weet meer dan de helft van deze bontdragers niet welk dier er precies aan de jas hangt. De jongere generatie heeft elke dag te maken met een stroom aan informatie via social media, tv en radio. Het wordt steeds moeilijker om deze generatie echt te bereiken en bovendien te raken zodat zij daadwerkelijk hun (koop)gedrag aanpassen. De confronterende voorlichtingsspot is daar bijzonder goed in geslaagd!
Resultaat
Het filmpje werd massaal gedeeld en bekeken op social media. De film is tevens op nationale televisie uitgezonden dankzij crowdfunding. We hebben met het uitzenden van de spot maar liefst 2.161.632 mensen bereikt, waarvan meer dan een miljoen mensen in de doelgroep 25-59 jaar. Ook wordt het filmpje ieder jaar in de winter meer dan 1000 keer uitgezonden op RTV Utrecht. Op Youtube is de spot inmiddels zo’n 20.000 keer bekeken.