Bont voor Dieren

4 oktober 2022 – Lush en Bont voor Dieren slaan op Werelddierendag de pootjes ineen voor een bontvrij Europa! Vandaag lanceerden we gezamenlijk ‘Reken af met bont’, waarmee we iedereen oproepen het Europees burgerinitiatief te tekenen. Alle etalages van cosmeticabedrijf Lush staan van 4 tot 14 oktober in het teken van het stoppen van de bontindustrie. Het doel: een algeheel bontfok- en importverbod in Europa.

Het beeldscherm in de etalage van de Lush-winkel in de Kalverstraat spreekt boekdelen. Onze nieuwe video ‘Reken af met de bontindustrie’ laat zien op welke gruwelijke wijze wasbeerhonden, konijnen en vossen in de bontindustrie worden gehouden en gedood voor hun vacht. Speciaal voor de opening werden twee artiesten geschminkt als wasbeerhond en met vangstokken meedogenloos naar de kooien in de etalage getrokken. Net zoals het de dieren in de bontindustrie vergaat. Dierenvriendin Lisa goes Vegan lanceerde de campagne met de vraag of zoveel mogelijk mensen het burgerinitiatief voor een bontvrij Europa willen tekenen.

Voorlichting over bont
In alle winkels wordt de aankomende tien dagen voorlichting gegeven over het leed achter bont. Ook is het mogelijk om een bonttest te doen. Wat is echt en wat is nep? Er heerst namelijk nog veel onwetendheid over de bontindustrie. Consumenten denken dat bont iets van vroeger is of dat een kraag niet echt kan zijn, vanwege de lage prijs. In de winkels hangen symbolisch kassabonnetjes om voorgoed ‘af te rekenen met bont’. Ook verkoopt Lush een te gekke must-have voor in de badkamer: de Wally de Wasbeerhond bath bomb, die speciaal voor onze campagne is ontwikkeld.

Sandra Schoenmakers, directeur Bont voor Dieren: “Mede dankzij deze spraakmakende campagne met Lush kunnen we een grote nieuwe doelgroep informeren over de bontindustrie. Wij hopen zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor een bontvrij Europa.” Door het sluiten van bontfokkerijen in Europa en het verbieden van de verkoop, kunnen we een enorme impact maken op de bontindustrie in de rest van de wereld. Samen met Lush kunnen we ervoor zorgen dat consumenten dierenwelzijn verkiezen boven eigenbelang.

Fotocredit: Mariët Mons

Larissa Bergshoeff, PR Manager Lush: “We zijn blij en trots om nu, tien jaar na de eerste samenwerking met Bont voor Dieren, opnieuw onze krachten te bundelen op weg naar een bontvrij Europa. Al sinds de oprichting strijdt Lush tegen onnodig dierenleed. Een algeheel bontfokverbod en importverbod op bont in Europa is een belangrijke stap in deze strijd. Daarom roepen we nu iedereen op om samen met ons definitief af te rekenen met bont en het Europees burgerinitiatief te tekenen!

In 2021 werden meer dan 50 miljoen dieren gehouden, gemarteld en gedood voor de mode-industrie. Dit moet stoppen! We hebben één miljoen geldige handtekeningen nodig. Dan is de Europese Commissie verplicht om te reageren en actie te ondernemen. Teken daarom direct het burgerinitiatief en vraag de mensen om je heen om dit ook te doen. Elke handtekening telt!

Een leuk weetje
Bont voor Dieren en Lush hebben al eerder gestreden tegen de bontindustrie. Exact tien jaar geleden konden mensen hun pootje zetten tegen bont. Ook heeft Lush ons gesteund met hun bijzondere Charity Pot.

Met dank aan Roorda Reclamebureau voor de ontwikkeling van onze spot ‘Reken af met de bontindustrie’. Artiesten Lisa Mercedes Iglesias en Roberto Lesiati voor hun optreden als wasbeerhonden en The Full Effect voor de bodyart.


Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.