Bont voor Dieren

9 februari 2024 – Stichting Bont voor Dieren en de Fur Free Alliance lanceren vandaag een wereldwijde campagne om de Italiaanse modegigant Max Mara over te halen bontvrij te gaan. Merken als Gucci, Versace, Armani, Prada, Valentino, Dolce & Gabbana en vele andere kozen eerder al voor een bontvrij beleid. Dierenwelzijnsorganisaties over heel de wereld vragen Max Mara deze stap nu ook te maken. 

De campagne vindt plaats tijdens de fashion weeks in New York, Londen, Milaan en Parijs. Het is mogelijk de allergrootste anti-bontcampagne ooit, dankzij de gezamenlijke inzet van 50 dierenwelzijnsorganisaties in 35 landen die aangesloten zijn bij de Fur Free Alliance. De actie zal tienduizenden e-mails, telefoontjes en social mediaposts aan Max Mara opleveren.

In september 2018 voerde Bont voor Dieren samen met de Fur Free Alliance campagne om Prada te overtuigen bontvrij te gaan. Het Italiaanse luxemerk gaf gehoor aan het overweldigende aantal reacties van sympathisanten. In 2019 gingen ze officieel bontvrij. Ook Gucci, Armani, Hugo Boss en vele andere kozen in samenwerking met de Fur Free Alliance openlijk voor een bontvrij beleid. Inmiddels hebben meer dan 1500 merken en retailers bont afgezworen en zich aangesloten bij het Fur Free Retailerprogramma. 

Vraag Max Mara om bontvrij te gaan! Stuur een mail waarin je opkomt voor de dieren en pleit voor bontvrije mode. Plaats ook een of meerdere reacties op de social mediakanalen van Max Mara.

Sandra Schoenmakers, directeur Bont voor Dieren: “Er is geen excuus om nog bont te verkopen. Max Mara weet dondersgoed wat voor dierenleed er schuilgaat achter bont en ze weten dat er voldoende diervriendelijke alternatieven zijn. Stug doorgaan met de verkoop van bont vraagt dan ook om een gezamenlijke wereldwijde actie om het merk bontvrij te krijgen. En die actie wordt gesteund door zovelen die bont graag als iets van het verleden ziet.”

De wereldwijde campagne richt zich naast paradepaard Max Mara ook op de gehele Max Mara Fashion Group. Daaronder vallen bontverkopende merken als Marina Rinaldi, SportMax en vele andere. Momenteel verkoopt Max Mara bontproducten zoals handschoenen, manchetten, armbanden en kragen van nerts, vos en wasbeerhond.

Dieren in de bontindustrie brengen hun ‘leven’ door in kleine, draadstalen kooien. Ze kunnen met geen mogelijkheid natuurlijk gedrag vertonen en verminken zichzelf door stress. Medische voorzieningen zijn er niet. Na negen maanden worden ze vergast, anaal geëlektrocuteerd of doodgeslagen. Dieren die wel in het wild leven worden gevangen met wildklemmen. Uit wanhoop proberen ze vaak tevergeefs hun eigen poot stuk te bijten om los te komen.Ze zitten dagenlang vast zonder voedsel of water, tot een jager ze uiteindelijk doodslaat of –schiet. De bontindustrie maakt zo jaarlijks 100 miljoen slachtoffers, alleen maar om hun vacht te verwerken tot mode-item.  

De productie van bont heeft ook een enorm negatieve impact op het milieu. De bontindustrie en leerlooierijen produceren veel schadelijk afval en giftige chemicaliën die in de omgeving in de bodem en in het water terechtkomen. Jagers plaatsen wildklemmen waar behalve vachtdieren ook talloze andere diersoorten zoals huisdieren en bedreigde diersoorten in stappen. De bontindustrie is niets anders dan een regelrechte nachtmerrie.  

Een grote meerderheid van de consumenten is tegen bont. Om deze reden zijn veel grote modemerken bontvrij gegaan. Twintig Europese landen hebben de productie van bont inmiddels verboden vanwege het immense dierenleed. Daarnaast spelen risico’s voor het milieu en de volksgezondheid een grote rol. Israël, Californië en veertien steden in de Verenigde Staten hebben zelfs de verkoop van bont volledig verboden om duurzaam ondernemen te stimuleren. 

Joh Vinding, voorzitter Fur Free Alliance: “Max Mara steunt de achterhaalde en wrede bontindustrie. Ze gaan niet mee met de tijd en staan onverschillig tegenover dierenleed. Max Mara moet net als andere merken bontvrij gaan en kiezen voor dierenwelzijn boven winst”. 


Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.