Bont voor Dieren

Kledingmerk Gaastra kiest eindelijk voor een bontvrij beleid en hopelijk dit keer voorgoed. Bont voor Dieren blikt terug op alle acties.

Tijdens de herfst van 2006 werd Bont voor Dieren overstelpt met klachten van consumenten uit het hele land over het bontgebruik door Gaastra. Het bedrijf verwerkte konijnen- en wasbeerhondenbont in de kragen van haar jassen. Onder het motto ‘Dierenvrienden mijden Gaastra’ voerde Bont voor Dieren daarom in november 2006 actie tegen het bontgebruik van het Friese kledingmerk. Middels een e-mail actie werd Gaastra ertoe bewogen om geen bont meer te verkopen. Aanvankelijk reageerde Gaastra niet erg toeschietelijk op alle klachten. In februari 2007 was het bedrijf er eindelijk van overtuigd dat er veel dierenleed aan bont kleeft en besloot Gaastra om geen bont meer te gebruiken.

Van korte duur
Helaas was deze beslissing van korte duur en begon Gaastra na enkele jaren weer konijnen- en wasbeerhondenbont te gebruiken in haar collecties. Gaastra gaf aan tot dit besluit te zijn gekomen om hun internationale concurrentiepositie niet in gevaar te brengen. Bont voor Dieren bleef de dialoog aangaan met de marketingmanager en directie van Gaastra en bleef hen voorzien van informatie over de gruwelijke bontindustrie. De informatie leek gericht te zijn tot dovemansoren en Bont voor Dieren besloot over te gaan tot verdere actie.

In oktober 2011 voerde Bont voor Dieren met behulp van actrice Sanne Vogel, presentator Maxim Hartman, DJ Wannabeastar en actrice Hadewych Minis actie voor de deur van Gaastra. Gewapend met een hogedrukspuit hebben zij de reverse graffiti: Alleen Beesten Dragen Bont op de stoep geplaatst.

 

 

 

Een jaar later lanceerde Bont voor Dieren de poster campagne Vermist om aandacht te vragen voor de miljoenen wasbeerhonden die jaarlijks worden gedood om te eindigen als bontkraag aan een jas van kledingmerken als Gaastra. Mensen konden deze poster zelf uitprinten en ophangen.

Te Bontlijst
In september 2013 voegt Bont voor Dieren de bontverkopende bedrijven samen op de Te Bontlijst. De Te Bontlijst is samengesteld omdat Nederlandse bedrijven, waaronder Gaastra, ondanks de uitgebreide voorlichting die Bont voor Dieren hen heeft gegeven, toch doorgaan met de verkoop van bont. Zolang de bedrijven op de Te Bontlijst echt bont blijven verkopen, roept Bont voor Dieren consumenten op om deze bedrijven te boycotten. Groupon, Kleertjes en Perry Sport kozen direct voor een bontvrij beleid na publieke druk van Bont voor Dieren en haar achterban. Gaastra bleef echter doorgaan met de verkoop van echt bont.

Kragen van wasbeerbont
Op vrijdag 13 december 2013 stond Bont voor Dieren samen met cosmetisch arts Robert Schoemacher voor de deur van de Amsterdamse Flagship store van Gaastra. Onder het motto: ‘als u zo nodig de vacht van een ander wilt gebruiken, helpen wij u graag een handje‘, werd Gaastra opgeroepen te stoppen met de verkoop van kragen van wasbeerhondenbont. Voorbijgangers konden door Schoemacher een plukje haar af laten knippen en het op een groot billboard met daarop het bijna naakte onderlichaam van een vrouw plakken. Om de actie te ondersteunen had Bont voor Dieren ruim 100.000 schaamkaarten laten maken, die in cafés en culturele instellingen zijn verspreid.

In mei 2014 werd in samenwerking met Nederlandse bontvrije ontwerpers als Bas Kosters en Hans Ubbink een video gelanceerd waarin consumenten worden voorgelicht over het gebruik van wasbeerhondenbont door bedrijven als Gaastra. De video ontvangt veel media-aandacht.

Ook op de Bont voor Dieren Facebookpagina werd actie gevoerd tegen het bontgebruik van Gaastra. De berichten over de gruwelijke praktijken van Gaastra werden vele malen gedeeld.

Doorslaggevend
Het moederbedrijf van Gaastra, McGregor, gaat als eerste overstag en tekent de Bontvrijverklaring van Bont voor Dieren. Gaastra geeft kort daarna aan online geen bont meer te zullen verkopen. Uiteraard is dit niet voldoende voor Bont voor Dieren en worden consumenten op 28 augustus 2014 opgeroepen om Gaastra te mailen met het verzoek te kiezen voor een volledig bontvrij beleid.

Deze actie blijkt doorslaggevend: 6 dagen later geeft Gaastra aan al het echte bont te zullen vervangen door imitatiebont en laat Bont voor Dieren als eerste weten geen bont meer te zullen gebruiken middels het volgende statement:

“Per ingang van de nieuwe Fall/Winter 2014 collectie kan Gaastra garanderen geen bont meer op de markt aan te bieden. Hiermee speelt Gaastra in op de behoefte en aanvaardbaarheid op de Nederlandse markt.”

Dit succes hadden wij uiteraard nooit kunnen bereiken zonder jouw hulp. Wil jij ons blijven steunen zodat wij samen met jou nog meer bedrijven kunnen overtuigen om bontvrij te gaan? Maak dan nu een gift over of wordt donateur.

Vergeet ook niet om met ons mee actie te voeren op Facebook.

Samen staan we sterk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Niks missen?

Wil je weten wat er speelt in de bontindustrie en wat we bereiken? Schrijf je dan in voor onze 
e-mailnieuwsbrief en ontvang elke maand het laatste nieuws.